torsdag 27 maj 2010

Mitt så kallade liv

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om avslutade serier, gamla serier och klassiska serier. Jag kan ju inte bara skriva om det som går nu. Det finns serier som är värda att uppmärksammas så att vi inte glömmer dom. De kommer ligga under etiketten "Guldkorn".

Det första guldkornet är en ungdomsserie. Inte vilken ungdomsserie som helst utan världens bästa, nej det är inte O.C, det är inte Beverly Hills och det är inte Gossip Girl. Det är en serie som gick på 90-talet och har visats i Sverige några gånger (tror jag). Serien heter My so-called life eller Mitt så kallade liv på svenska.

Den handlar om en tjej, Angela Chase som går i high school med tillhörande problem. Ja det kanske inte låter varken roligt eller unikt men det är inte det som är poängen. Poängen är att det är så realistiskt, man kan känna igen varje känsla. Det är riktiga problem som tonåringar har och som man själv har haft. Som i backspegeln inte är en big deal men som var det viktigaste i livet när det begav sig. Det handlar inte om lillgamla ungdomar som går runt i svindyra designerkläder och försöker lägga sig i de vuxna människornas liv, ungdomarna har inte egna hotell eller är kändisar. De är helt vanliga. Deras problem kretsar kring att vara olyckligt kär, jobbiga föräldrar och komplicerade kompisrelationer. Sen handlar det om lite mer allvarlig problem också men det tycker inte jag är det viktiga.



Vi träffar Angela (Claire Danes)när hon är ganska trött på sitt liv och undrar vem hon är. Hon har en bästis Sharon, de har varit bästisar länge. När Angela färgar håret och skaffar nya kompisar umgås de inte längre. Angelas nya kompisar heter Rayanne och Rickie och är fett alternativa om man jämför men resten av skolan. Angela är kär i Jordan Catalano (Jared Leto) som spelar i band och mest är snygg och inte så smart. Angela har också en granne, Brian, som är lite töntig men som gillar henne väldigt mycket.



Om man gillar att minnas sina tonår och samtidigt uppskattar en stor dos av 90-talet så är detta serien för dig. Jag rekomenderar den varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar