fredag 21 maj 2010

Mer svensk historia

Okej, nu har jag ännu en gång kollat på ett avsnitt av Sveriges historia. Denna veckan handlade det om medeltiden. Ni vet medeltiden, som ingen i det här landet har en aning om vad det är för något.

Redan efter två minuter hade de betat av alla medeltidsklyschor, ”oh jag vet inget om medeltiden” ”den mörka medeltiden- så fel!” ”Arn”. Återigen skulle det spelas på att svenskar inte kan något om historia.

Alltså seriöst, blir man inte provocerad? Okej, jag tar inte åt mig, men så jävla idiotiskt att fördumma sina tittare på det där sättet. Och kom igen, det finns ju ingen epok i Sveriges historia utom möjligtvis 1700-talet som är så hypad som medeltiden. Alla älskar ju medeltiden, ska hålla på och klä ut sig och äta mat ur träskålar och göra brynjor och hålla på. Och särskilt mörk bild tycker jag inte idag att vi har av medeltiden, det där är en gammal grej som alla medeltids-lovers därute får släppa. Alltså seriöst, jag har ju läst lite olika former av historia och varje gång och då menar jag VARJE GÅNG det är en föreläsning om medeltiden så är det den där inledningen om att man inte får kalla den för den ”mörka medeltiden”.

Jag hoppades på lite mer Östergötland i avsnittet då det skulle handla om Birger jarl – Sveriges grundare. Men det var bara Varnhem och Stockholm. Man ba’ kul- not. Jag är ändå stolt som östgöte såklart. Men det här med Stockholm alltså, det gillar jag inte. Jag har bara sett ett avsnitt innan och då var det istiden eller vad fan det var för oviktigt men då fick de det också till att handla om Stockholm. Okej, det är lite mer befogat nu men kom igen, jag skiter fullständigt i att Martin Timell tycker att det är världens finaste stad. Kan de inte döpa programmet till Stockholms historia? Vårt Stockholmscentrerade land, iaf de som bor där, borde lära sig lite om världen utanför.

På tal om Martin Timell, hur kan han leva med sig själv? Han framstår ju som den mest korkade i hela världen. Går runt och säger manusskrivna ledande frågor till Dick. Han fyller verkligen ingen funktion. Alltså det gör ingen. Bra med en programledare, en expert och en speaker samt otroligt fjantiga iscensättningar.

När de började prata om att medeltidsfolket gillade färg och att det inte bara var grått vill jag bara stänga av!

Reklamen var mer intressant. Förutom Rusta-reklamen med norrmannen, den fattar jag inte alls. Så jävla meningslös. Inte heller den när det är en tjej som dricker kaffe och kollar på datan i köket. Fattar aldrig vad det är reklam för.

Är det bara jag som har sett Sveriges historia? Vad tycker ni? Skäms ni också?

P.S Jag gillar annars när kungen säger ”Leve Fosterlandet, Leve det”, just det där sista ”leve det” haha. D.S

2 kommentarer:

  1. såg ett avsnitt om stenåldern, jag skämdes också. och ja, vad gör Martin Timell där?

    SvaraRadera
  2. Martin Timell ligger ju öht på samma lista som Rikard Ohlsson tycker jag. Tv-profiler jag helst vill slippa-listan alltså.

    Har ej kollat på programmet. Men vad gälelr historia är jag mer ett fan av istiden än medeltiden.

    SvaraRadera