lördag 24 april 2010

Med skämskudden i högsta beredskap

Jag har funderat lite över om jag ska skriva det här inlägget eller inte. Jag menar, man behöver ju inte titta på sådant man inte tycker är bra. Det är högst frivilligt att över huvud taget titta på TV. Men samtidigt vill jag skriva om det mesta som går på TV, inte bara serier från USA. Igår,fredag, var jag hemma och zappade mellan kanalerna. Jag tittade nog sammanlagt en kvart på fredagsunderhållningen som erbjöds, och det räckte.

Jag har känt en sorg, en tomhet, sen På Spåret slutade för säsongen. Under tiden det gick så kunde jag förstå Fredagsmysets innebörd. Jag kunde längta till helgen och tacosen och ett(läs 7) glas rött. Det var nästan så jag kunde gilla den där låten om fredagsmys som ett chipföretag så smart använde i sin reklam. Okej, ni fattar att jag överdriver men det jag vill få fram är att På Spåret är bra tv-underhållning. Enligt mig. Men jag tillhör väl å andra sidan målgruppen, speciellt nu med den nya touchen som det har fått.

På fredagarna går nu istället Så ska det låta på SVT. Programmet som nästan blivit klassiskt, det har ju ändå sänts i en herrans massa år. Jag har väl kanske inte så mycket emot själva programmet i sig, idén är ju lite kul och så. Men börjar det inte blir lite tjatigt nu? Jag menar igår så var Magnus Bäcklund och Linda Bengtzing i ena laget. Man ba' okej, nytänkande! De måste ju ha varit med varenda säsong sen de blev kända. Jag kände mest att de var så tråkiga och platta och bytte kanal när det var deras tur. Okej, nu vill jag inte gå på allt för hårt här. I andra laget var det nämligen två debutanter, Rigo & Pauline. Det var ganska så befriande att se några som faktiskt kan musik, som är duktiga på det de gör och sjöng lite andra sånger än de som ALLTID sjungs i det där programmet. Men det finns en sak jag absolut inte klarar av med det där programmet och det är när artisterna ska ställa sig upp och sjunga och hålla på och showa och dansa. Då skäms jag ihjäl. Jag vill bara sjunka genom jorden. Jag skäms för deras skull, för att de är pinsamma. Men jag antar att det är meningen att de ska bjuda på sig själva.

Samma tid på TV4 går för närvarande Talang 2010. Jag har typ aldrig sett det programmet, bara någon gång under de år det har visats. Jag gissar att det är det här som är mest populärt under Fredagsmyset hos Sveriges alla barnfamiljer. Jag kan förstå att folk tycker att det är kul med andra folk som gör lite crazy saker. Fast jag tycker inte det. Alltså, om Så ska det låta behöver en skämskudde nära till hands så är det inte i närheten av vad som behövs här. Det behövs ett skämsfort av kuddar. Jag skäms för allt. Det var inte en sekund av det jag såg som var givande eller underhållande. Jag menar, juryn, vad är det lamt gäng? Och jag klarar inte av att se barn som uppträder och är sådär lite lillgamla och jobbiga. Det är som när man hade "småstjärnorna" i skolan, fast värre. Jag gissar att det här är något som leks runt om i Sverige på fritids osv. Och alla vuxna människor som ställer upp, vad fan? Som hon som sjöng "Gabriellas Sång" så fruktansvärt pinsamt. Okej, hon kunde väl sjunga, men hej vilket orginellt låtval och det hela kändes lite för mycket bara. Det enda som var positivt var att Charlotte Perrelli inte såg ut som en transvestit utan hade lite klass och klädde sig passande för sin ålder. Jag kan känna att folk får göra vad de vill, ställa upp på sånt här, men inte i TV. Ja ja ja, jag vet det är den absolut största trenden nu att "vanliga människor" gör saker i TV. Det är "vanliga människor" i varenda program. Och jag är medveten om att den här typen av program är otroligt populära just därför, inte bara här utan i hela världen.

Jag är lite trött på det här med "vanliga människor" i TV, så trött att jag funderar på att dissa Idol i år. Förra året var det ju ändå skit. Och året innan det var det enda roliga inslaget Johan Palm.

Som tur var fanns det en räddning under gårdagskvällen. Kl 21 började nämligen The Big Bang Theory på kanal 5 och efter det var det Modern Family på TV4.

Men bara så att ni vet, jag kommer inte titta mer på TV på fredagar. Det blir bäst så, för alla.

5 kommentarer:

  1. Alltså jag är så jävla sur på tvunderhållningen på fredagar! Vi gjorde ungefär samma resa som du igår och jag ville bara kräkas när jag såg så ska det låta. Peter Zettman, han hamnar i samma klass som Rickard Ohlsson!
    Vi peppade på att se Big bang efter all din hyllning. Både jag och Gustav hade bara sett ett avsnitt tidigare och tyvärr var det exakt samma som gick på tv igår. Lite antiklimax.
    Jisses. Jag tror det lutar åt att beställa hem någon teveserie för kommande fredagar alltså.

    SvaraRadera
  2. Skämsfort kvalar in på årets bästa bloggskratt 2010! Tack Sara!

    SvaraRadera
  3. Dags att uppdatera tvblgogen?

    MVH
    Ditt största fan

    SvaraRadera