onsdag 14 april 2010

Det finns bara en Spencer Reid

Egentligen är jag inte så mycket för serier inom kriminalgenren, som CSI, CSI: Miami, CSI: NY osv osv. Eller alltså, jag kan tycka att det är lite småbekvämt att titta på sådant när man inte behöver följa det. Det är skönt att somna till liksom. Varje avsnitt är ju egentligen fristående och koncentrerar sig på olika fall varje gång. Samtidigt är ju detta väldigt enkelt, det är som sjukhusserier, nya fall nya patienter och nya sensmoraler som ska läras ut. Egentligen kanske jag inte är rätt person att döma ut just kriminalgenren eftersom jag inte har tittat så mycket.

Hur som helst finns det ju undantaget som bekräftar regeln och i mitt fall vet ju alla att det är Criminal Minds. Criminal Minds handlar om en grupp (BAU) inom FBI som sysslar med beteendeanalys. De kan profilera seriemördare och så. Det är mycket intressant. Eftersom jag har sett så mycket av den här serien tror jag att jag själv kan profilera en "unsub" nu. Förutom att jag tycker att just den vinklingen är bra för att det blir mänskligt på något sätt så råkar ju också världens snygagste kille vara med i just den här serien. Jag kan nog ärligt säga att hade det inte varit för Matthew Gray Gubler hade jag nog inte fortsatt kolla, och det skäms jag inte för att säga. Inte bara är han snygg utan hans karaktär är helt klart den allra bästa. Han spelar Spencer Reid, ett geni rent ut sagt som har fotografiskt minne och är doktor i typ en miljard ämnen. Såklart är nörd inte ett ord som räcker till för honom och hans sociala skills, ja de är nog sämre än mina. Även om han ibland får fungera som lite "comic relief" så är han den mest intressanta.

Härom veckan visades avsnittet Mosley Lane, avsnittet som faktiskt regisserades av just Matthew Gray Gubler. Jag antar att jag är partisk nu men det var nog det bästa avsnittet jag sett av Criminal Minds. Det var så himla obehagligt och på slutet grät jag, något som jag INTE gör annars. I det här avsnittet var det en massa små detaljer som gjorde det hela så bra. Detaljer som förmodligen inte annars hinns med eller prioriteras.Som castingen, musiken och FBI-personernas insats. Alla avsnitt ser ju oftast likadana ut och därför är det lätt att det blir förutsägbart. Men inte Mosley Lane inte!

OBS Spoiler Alert! i detta lilla stycke. Imorgon sänds ett annat avsnitt på kanal 5. För er som inte vet det så ska det komma en Spin off-serie till Criminal Minds någon gång framöver, och i kommande avsnitt introduceras det nya "gänget". Ledare för det nya och också den nya huvudrollsinnehavaren är ingen mindre än Forest Whitaker. Hur som helst, jag kan säga redan nu att jag inte kommer kolla på den här Spin Off-serien för om det kommer vara likadant som det senaste Criminal Minds-avsnittet The Fight så får det vara. Det var fruktansvärt! Det var en pina från start till mål. Det var riktigt pinsamt när den nya och gamla gruppen skulle blandas och börja umgås. Självklart hängde "snygga killen " dvs Derek Morgan med "snygga tjejen" dvs hon jag inte minns vad hon hette. Och sen hängde "coola tuffa tjejen med skinn på näsan" dvs Emily Prentiss med "svincoola tuffa killen" från det nya gänget och självklart fanns lite av en sexuell spänning mellan dom. TÖNTIGT! Dessutom var inte Dr. Spencer Reid med så mycket alls. Värdelöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar