måndag 19 april 2010

Den spännande värld som vi kallar Lost


Jag har funderat lite över sista säsongen av Lost. Eller det stämmer nog inte, det är snarare så att jag tänker på Lost varje dag, på ett eller annat sätt. Det är ganska svårt att förklara vad Lost handlar om eftersom det handlar om så mycket och det händer så mycket och det faktum att det finns 1000 saker man inte förstår. Men hur som det börjar med ett plan som störtar och de överlevande från planet som lever på en ö. Typ. Det kanske blir lite halvspoilat i det här inlägget, men inte så mycket om handlingen.

Skådisen Simon Pegg skrev i förra vecksan på sin Twitter: "Oh Lost you make 7 days seem like an eternity and 43 minutes seem like a second."

Jag är den första att hålla med!

Jag tilhör inte skaran som slutade titta på Lost för att "det blev så konstigt". Detta beror nog främst på att jag kollade allt i sträck under några veckor och aldrig hann tröttna. Jag såg klart lagom till att den sjätte och sista säsongen drog i gång. Eftersom det är sista säsongen så är det ju meningen att man nu ska börja få svar och mer förståelse för allt som händer och hänger ihop.

Varje vecka får man nu något litet, ibland mer, som hjälper än på vägen. Jag har ändå gett upp tanken på att få alla svar serverade. Jag tror egentligen inte att man vill det heller. Jag gillar att läsa om veckans avsnitt på diverse bloggar och foru
m för att se vad andra har för teorier om hur det hänger ihop. Jag uppskattar verkligen att avsnittet liksom fortsätter efter att det är slut. Jag gillar att det finns så många olika alternativa sätt att se på det. Men det är ju komplicerade grejer och ibland är det svårt att läsa om sånt på engelska, men vad gör man inte?

Lost har ju väldigt många huvudkaraktärer. De har många karaktärer över huvud taget. Många har försvunnit och många har kommit till under årens lopp. Jag har alltid varit lite svag för James "Sawyer" Ford. Jag tycker att han har varit rolig och utvecklats mycket och visat på en bredd som vid första anblick uteblir. I och med den här säsongen har jag en ny favorit och det är Desomnd Hume. Inte nog med att han verkar ha stor betydelse för berättelsen han är också väldigt bra. Det är inte förän nu jag har förstått att jag gillar honom så mycket som jag gör. Han är en sån varm person. Det finns något lugnande och glädjande med hans närvaro. Åh, jag kan inte vänta på att få se vad som händer med honom. Gillar ju Sun och Jin också. Ben Linus är ju spännande även om han är läskig. Han är fascinerande.

Det finns så mång
a karaktärer som är värda att säga något om. Jag är inget stort fan av Jack Shephard, det har jag aldrig varit. Avskydde honom från första stund. Den här säsongen är han förändrad, verkar det som. Men jag gillar honom inte för det. En karaktär som det ofta talas om när man pratar om spännande karaktärer är Kate Austen. Hon började som tuff och bröt mot typiska kvinnorollsregler, men vad har hänt nu? Ur ett feminstiskt persektiv är det katastrof. Till och med Evangeline Lilly som spelar henne är besviken, har jag läst. Annars är den jag stör mig mest på en ny karaktär som heter Zoe. Problemet med henne är att hon ser ut som Liz Lemon i 30 Rock, fast med stora bröst och plutande läppar. Så det är det enda man kan se och tänka på när hon är med i bild. Det är tråkigt att något sådant ska få förstöra, så därför ska jag försöka se till att det inte gör det.

Det är också kul att se gamla karaktärer som gör lite inhopp. Man inser då att man har saknat dom.

Ursäkta att jag håller tillbaka och inte utvecklar saker så mycket. Men jag vill ju inte avslöja något om det är någon som ska se. Det känns som en sån serie som man inte vill få förstörd innan.

Lost är mina favoritserie just nu. Jag uppskattar allt, mystiken, karaktärerna, vändningarna,alla berättelser hit och dit. Hur som helst längtar jag hela tiden efter nya svar och nya avsnitt av Lost, kanske för att jag vet att jag måste passa på nu innan det slutar. Det kommer bli ett jobbigt avsked. Kommer nog komma i en Post-Lost-Depression. Dessutom kommer det bli svårt när sista avsnittet är sänt i USA att undvika internet för att inte få något Spoilat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar