torsdag 22 april 2010

Jag vill också vara med i Glee Club

I höstas när Glee började sändas var det en av höstens mest hypade serier tyckte jag själv. Jag följde det varje vecka men fastnade aldrig riktigt för det och tyckte att det var mycket väsen för ingenting. När det började nu igen efter ett långt uppehåll förstår jag inte alls varför jag tyckte som jag tyckte. Nu är jag beredd att hålla med alla som hyllat serien. Varför har jag ändrat mig så plötsligt? Jag har ingen aning.

Glee handlar om en körgrupp på en High School i USA. Att vara med i en kör är lika med att vara en tönt. Körledaren, en lärare på skolan har bestämt sig för att ta tag i det här och se till att eleverna når framgång och får en högre status. Det går sådär. Med i gruppen är liksom de mest utstötta på hela skolan. Till slut kommer några fotbollsspelare och Cheerleaders med. Läraren som är körledare, Mr Shuester, har en ärkefiende. Det är Cheerleader-coachen Sue Sylvester som gör allt för att förgöra gruppen. Det bör också tilläggas att varje avsnitt innehåller diverse sång- och dansnummer och serien är som en musikal.

Jag kan inte förstå varför jag inte gillade det här förut. Jag ogillade det visserligen inte men det berörde mig inte heller. Nu anser jag att det är varmt och roligt och en serie som verkligen behövs i TV-utbudet. Jag älskar alla musikalnummer, att de uttrycker något med en sång. Det är som en parodi på alla High School-serier som finns, men inte på ett elakt sätt utan väldigt kärleksfullt. Karaktärerna är lagom skruvade och roliga och ger det hela den där sista udden som behövs. Stjärnan i serien är såklart Sue Sylvester spelad av Jane Lynch (som också spelar Spencer Reids mamma). Hon är otippat rolig och grym, hon kan konsten att få folk dit hon vill. Hennes motspelare, Körledaren Shuester spelad av Matthew Morrison är ganska lam faktiskt.

Om Sylvester är seriens stjärna så har ju Glee-klubben också en stjärna, en ganska så självutnämnd sådan. Rachel heter hon och spelas av Lea Michele. Hon är en jävel på att sjunga och älskar att stå i centrum och vet om hur duktig hon är därför får inget stå i vägen för hennes framgång. Hon är extremt krävande. Hon har växt upp med sina två pappor och är förtjust i fotbollsspelaren Finn. Finn som spelas av Cory Monteith är den manliga stjärnan i glee-klubben det är alltid Rachel och han som får sjunga solo. Det är alltid en massa problem runt honom. fast det enda jag kan tänka på är att han är lik Greg Grunberg(Matt Parkman) i Heroes, det ser ut som att han är Corys pappa.

1 kommentar: