tisdag 6 december 2011

tjuvarnas jul

Nu är äntligen december här igen och om man vill kan man följa en adventskalender för att tiden ska gå fortare.
Har hittills hunnit se fem (5) avsnitt av årets julkalender Tjuvarnas jul på SVT.
Visst är det bra.
Visst är det ett klassiskt upplägg som passar hela familjen.
Visst känns det påkostat.

Men är det inte lite tråkigt? Är det liksom inte lite för perfekt? Det saknas någon form av nerv, eller något som får det att bli lite oslipat. Ja jag vet, själva poängen med dramaturgin i julkalendrar är ju att allt ska bli bra och att alla ska få fira jul och vara lyckliga. Det får man ju bara acceptera. Det ska ju vara så där klyschigt och knasigt som det alltid är.

Jag vill ju inte vara en tjurig 25- åring(en målgrupp som julkalendern inte riktar sig till) och bete mig som en sån som säger att inte jultomten finns. Men det kliar lite i mig när dialogerna är så onaturliga att Börje Salming framstår som en man som åldrats naturligt med värdighet. Och den här ninja-kvinnan får mig att vilja ... ja jag vet inte !( ville skriva något om Little boy och fat man men det kändes kanske lite väl kanske.)

Men det är sånt man får ha överseende med om man ska titta på julkalendern. Bita ihop och hoppas på lite julmagi i år också. För er som vill läsa mer om julkalender och så kan man läsa DNs teveblogg. Sara Ödmark är ibland riktigt briljant!

1 kommentar:

  1. känner att jag 1. måste kolla på julkalendern och 2. borde kolla på så mycket bättre. mvh *bordeskrivahemtenta*

    SvaraRadera